top of page

Ontdek Thailand

Thailand Compleet

Dag 1: Chiang Mai – Mae Hong Sorn

In de ochtend transfer naar de luchthaven voor een korte vlucht naar Mae Hong Sorn (10:20 / 10:55). Na aankomst bezoekt u een van de meest opmerkelijke bergstammen ter wereld, de zogenaamde “longnecks”. Een aantal vrouwen van deze stam dragen grote bronzen ringen om hun nek waardoor deze soms wel to 25 cm is opgerekt. In de namiddag hebben we tijd om Mae Hong Sorn verder te ontdekken Overnachting in het Fern Resort * * *

​

Dag 2: Mae Hong Sorn – Chiang Dao

We verlaten Mae Hong Sorn en rijden via een van de mooiste routes in Thailand naar het mooi gelegen dorpje Pai. En route bezoeken we de Tham La Cave (vis)grot en de Black Lahu bergstam. Vervolgens via een bergrug van 1500 meter hoogte, waarbij we genieten van prachtige vergezichten en panorama’s. Vervolgens gaan we verder naar Chiang Dao waar we in de middag arriveren.
Overnachting in het The Nest Chiang Dao Resort * * *.

​

Dag 3: Chiang Dao – Chiang Rai

Vandaag brengen we op verantwoorde wijze een dagje door bij de olifanten. We verlaten Chiang Mai en rijden richting jungle. Onderweg stoppen we bij een lokale markt om maaltijden in te slaan voor onze Jumbo’s. Even later arriveren we en merken we dat de olifanten het maar wat leuk vinden dat we zijn gearriveerd, het zijn immers warmhartige dieren. Na verwelkoming en kennismaking kleden wij ons om en gaan we der rest van de dag gekleed in een mahout (olifanten verzorger) outfit. Vervolgens een uitleg over de olifant in Thailand. Daarna geven we ze te eten en vervolgens beginnen we aan een wandeling door de velden en jungle. Eenmaal bij de rivier aangekomen is het tijd voor een verkwikkend bad. Samen met de dikhuiden gaan we de rivier in en voorzien we ze van een heerlijke wasbeurt hetgeen ze als echt aangenaam beschouwen. We laten de olifanten een poosje lekker “ploeteren” in het verkoelende water en vervolgens gaan we aan tafel voor de lunch. Daarna spenderen we nog enige tijd met de olifanten en vervolgens is het tijd geworden om afscheid te nemen. Aansluitend transfer naar ons hotel. Een interessante en leerzame dag ligt achter ons. In de middag rijden we verder naar Chiang Rai.
Overnachting in het Laluna Resort ***.

​

Dag 4: Chiang Rai – Gouden Driehoek

We rijden naar Mae Sai, het meest noordelijk gelegen stadje in Thailand aan de grens met Birma. Daarna verder naar de Gouden Driehoek waar Laos, Birma en Thailand bij elkaar komen. Vervolgens een bezoek aan de de bergstammen en maken we kennis met de Lahu en Akha stam die er ook tegenwoordig nog een primitieve levensbehoefte op nahouden. In de namiddag zijn we weer terug bij ons hotel.
Overnachting in het Laluna Resort ***.

​

Dag 5: Chiang Rai – Chiang Mai

Na het ontbijt een bezoek aan de Wat Ron Khun tempel, beter bekend onder de naam “sneeuwtempel”. Deze “sprookjesachtige” hagelwitte tempel is een kunstwerk van de kunstenaar Khun Chalerm die met donaties en verkoop van zijn schilderijen dit prachtige project van de grond heeft kunnen krijgen. De tempel is uiterst fotogeniek te noemen en is met geen enkel ander bouwwerk te vergelijken! Vervolgens gaat u via de Doi Sakhet berg verder naar Chiang Mai. En route maakt u o.a. een stop bij de warmwaterbronnen. Het oude Chiang Mai bezit nog vele koloniale woningen. Ook zijn er nog originele “stadswallen”. De stad ademt eerder de sfeer van een uit de kluiten gewassen dorp dan de sfeer van een grote stad. In de middag rijden we de bergen in en brengen we een bezoek aan een der mooiste tempels van noord Thailand, de Wat Phra Doi Suthep tempel. Niet alleen de tempel is erg mooi, maar hiervandaan geniet u tevens een prachtig uitzicht over Chiang Mai en zijn groene valleien en bergen.
Overnachting in DE Charm Chiang Mai Hotel * * *.

​

Dag 6: Chiang Mai

Dag ter vrije besteding.
Overnachting in DE Charm Chiang Mai Hotel * * *.

​

Dag 7: Chiang Mai – Sukhothai

Na het ontbijt vertrekken we richting Lampang en bezoeken we de Baan Thung Kwiang markt. Deze markt staat bekend om zijn honderden soorten kruiden en vele andere ingrediënten.  Vervolgens verder naar Sukhothai, een stad welke van 1238 tot 1350 als hoofdstad fungeerde.  We bezoeken we het Historical Park met zijn immense boeddha beelden. We doorkruisen het autovrije park per fiets, een heerlijk relaxte manier om te genieten van de oude tempels, ruïnes en lotusvijvers. Tijdens dit bezoek zal het u duidelijk worden dat de stad ooit over een enorme rijkdom moet hebben beschikt.
Overnachting in het The Legendha resort * * * *

​

Dag 8: Sukothai – Wang Saphung

Na het ontbijt beginnen we aan de tocht naar Noord – Oost Thailand en rijden we naar de provincie Loei, een van de mooiste provincies van Thailand en nog niet ontdekt door het grote toerisme. De route gaat dwars door imposante berggebieden en genieten we van schitterende panorama’s. Enroute een bezoek aan  de tempel van de 5 witte boeddha’s dat met zijn meer dan 5 miljoen mozaïeken als een prachtig kunstwerk kan worden gezien. Daarna rijden we, door de bergen verder via de zogenaamde “bloemenweg” naar Huai Krating, een groot meer in de bergen dat ook wel de bijnaam “Klein Zwitserland” van Thailand heeft. Hier gaan we op een, van natuur materialen gemaakt, “huisjesraft” een “dobbertocht” op het meer maken. Een zogenaamde longtailboot sleept ons “ huisjes raft” naar het midden van het meer waar we al “dobberend” en in alle rust van onze lunch gaan genieten. Ook zwemmen in het meer is desgewenst mogelijk.

Vervolgens verder naar de Sirila farm waar u in de loop van de middag zult arriveren. Het Sirila Farm Tent Camp Resort is meer een concept dan een hotel of resort en ligt op een afgelegen plek in de velden, 7 km verwijderd van het dorp. De laatste 2 km gaan via een onverhard weggetje en wordt u vanaf de grote weg per tractor, dwars door de landerijen, naar de farm gebracht. Hier is een volledig overwoekerd groot stuk land zonder ook maar enige voorzieningen zoals water of elektriciteit door de Thaise familie eigenhandig omgebouwd tot wat het nu is. De boerderij is tegenwoordig voor een deel zelfvoorzienend en is alles geleidelijk ontwikkeld, van het oppompen van eigen water tot het gebruik van elektriciteit deels uit zonnepanelen. Na jaren van werken staan ​​er nu luxe safaritenten die eveneens door de familie zelf zijn ontworpen en gebouwd. Daarbij een gezellig restaurant dat volledig van natuurlijke materialen is gebouwd zoals bamboe en riet. De boerderij beschikt eveneens over kleine (organische) plantages. Hier kunt u samen met de Thaise familie een wandeling maken en krijt u uitleg over wat hier allemaal groeit en bloeit. Met sommige nieuwe gewassen helpt de boerderij de lokale gemeenschap om nieuwe dingen te ontwikkelen voor een beter inkomen voor o.a. de boeren. Het nastreven van de eenvoud blijft en is het prachtig om te zien hoe men van totaal uit het niets dit met beperkte middelen heeft kunnen bereiken waarbij het u, ondanks de eenvoud, aan helemaal niets zal ontbreken! “Live your Dream” harmonieert dan ook perfect met het concept van Sirila. Gasten kunnen genieten van ruimte, privacy en comfortabele compleet ingerichte safaritenten, heerlijke maaltijden en excursies in de omgeving plus de vriendelijke gastvrijheid. Een prachtig concept waar bewustwording voorop staat! In de avond worden de fakkels, het kampvuur en de kaarsen ontstoken en is het tijd voor een heerlijke (indien gewenst vegetarische) BBQ. De sfeer is relaxt en romantisch! Met een beetje geluk geniet u van een prachtige zonsondergang en een hemel met veel sterren. Een heerlijk ontspannen avond!
Overnachting in een comfortabele safaritent met een ventilator op een zonnepaneel. (geen airco).

​

Dag 9: Fietsen in het boerendorp Wang Saphung

Bij het krieken van de dag en het opkomen van de zon staat ons vervolgens een bijzondere en relaxte dag  te wachten! Om 09:30 beginnen we aan een fietstocht en fietsen we langs plantages en landerijen hetgeen een leuke ervaring is. Want in dit niet toeristische dorp bent u namelijk een belevenis en bijna iedereen zwaait ons dan ook vrolijk tegemoet! Via veelal smalle landweggetjes fietsen we naar de oude wijk met rustige straatjes en overwegend houten huizen. Een stop bij de rubberplantage, de oude rijstmolen en vervolgens een kijkje bij de dames van het dorp die het weefproces nog altijd op de oude traditionele manier uitvoeren. U mag het zelf ook eens proberen! Ook zijn we welkom bij de kleuterschool (gesloten in weekenden en tijdens vakantiedagen) en nemen we een kijkje in een traditionele boerenwoning, nogal een andere manier van leven als in ons thuisland! Tijdens deze tocht wordt het ons wel duidelijk dat de Thai er hier een geheel andere levensstijl op na houdt! Niemand lijkt zich hier ergens druk over te maken en het lokale ritme van het leven gaat hier dan ook zijn eigen gang. De relaxte en zeker ook leerzame fietstocht duurt ongeveer, diverse stops meegerekend, 2,5 uur (voor zij die niet kunnen fietsen wordt ander vervoer geregeld). In de middag bezoekt u “Little Kunming”, een voor westerse toeristen nog weinig bekende plaats. In een sfeer van een mystiek landschap rijzen hier enorme, puntige, kalkstenen rotsen wonderbaarlijk omhoog. Per zogenaamde E-Tan tractor rijden we de berg op en vervolgens lopen we via een “jungle trail” naar de top (normale conditie) om te genieten van een indrukwekkend uitzicht over het miljoenen jaar oud zijnde Karstgebergte. In de loop van de middag arriveert u weer op de farm.

Diner op de farm. Overnachting in een safaritent.

​

Dag 10: Wang Saphung – Chiang Khan – Nong Khai

Na het ontbijt rijden we verder naar Chiang Khan, een bijzonder leuk en authentiek dorp waar bijna alle huizen nog van hout zijn. Het is erg leuk om hier even doorheen te dwalen waarbij u zich zult wanen in lang vervlogen tijden. Veel huizen liggen aan de rivier en hebben een prachtige ligging. Ook een bezoek aan de Chiang Khan Skywalk waar u zult genieten van een geweldig uitzicht over de Mekong en Laos. Het volgende viewpoint is Kaeng Khut Khu waarvan kenners beweren dat dit het mooiste uitzicht over de Mekong River te bieden heeft. Vervolgens rijden we verder naar Nong Khai en volgen we de rivier waarbij we van tijd tot tijd van mooie panorama’s genieten.
Overnachting in het Nong Khai Amanta Hotel * * * / *

​

Dag 11: Nong Khai – Khorat

Na het ontbijt brengen we een bezoek aan de Sala Keaw Ku beeldentuin. In deze tuin zien we een enorme collectie imposante beelden, waarvan sommigen meer dan 35 meter hoog, welke een mix tussen het hindoeïsme en boeddhisme ten toon geven. Het is daarom dat vele boeddhisten eigenlijk niet goed raad weten met deze, enigszins bizarre, beelden. Dat het stuk voor stuk kunstwerken zijn staat wel vast. Een bezoek aan deze tuin is dan ook zeker de moeite waard. De beelden zijn in de jaren 70 gemaakt door de monnik Luang Pa Bunleua Surirat. Tijdens zijn werkzaamheden installeerde hij torenhoge luidsprekers en was voor hem Donna Summer zijn favoriete zangeres en het nummer “Hot Shot” zijn favoriete nummer! Inmiddels leeft de monnik zelf al jaren niet meer bij deze kunstwerken en zou zijn “uitgeweken” naar Laos waar hij ook zou zijn overleden. Zijn werkzaamheden worden door volgelingen tot op heden ten dage nog steeds voortgezet waardoor deze imposante collectie zich meer en meer uitbreidt! Daarna is het leuk om even een kijkje te nemen op de Indo-China markt, gelegen aan de rivier, waar tal van spullen uit China en Vietnam worden aangeboden.

We verlaten Nong Khai en rijden weer richting zuiden. De bergen verdwijnen voorlopig even uit zicht en via een vlakke weg rijden we via Khon Kaen, de district hoofdstad van de I-Sarn, verder naar Khorat. Na aankomst in Khorat maken we een wandeling over de lokale fruitmarkt en vervolgens verder naar ons hotel voor overnachting.
Overnachting in Khorat.

​

Dag 12: Khorat – Ayutthaya – Bangkok

We rijden naar Ayutthaya , de oude hoofdstad van Thailand. Eens behoorde Ayutthaya tot een van de meest machtigste steden in Z.O. Azie. De stad was bezaaid met tempels en paleizen in is benoemd tot “werelderfgoed”. We bezoeken het Bang Pa Inn, de zomerresidentie van het koningshuis. In dit mooi aangelegde park zien we een collectie van diverse paleizen zoals o.a. Victoriaans, Chinees, Zwitsers en natuurlijk Thais. Daarna een bezoek aan de Wat Chai Wattanaraan, die met zijn prestigieuze ligging aan de rivier, tot een van de mooiste tempels van heel Azie genoemd kan worden. Vervolgens verder naar Bangkok waar we in de namiddag arriveren.
Overnachting in het Travelodge Sukhumvit 11 Hotel *** (hartje centrum).

​

Dag 13: Bangkok

Het programma begint vandaag met een leuke tocht, per Tuk Tuk, naar de rivier. Vervolgens gaat u een stukje per lokale taxiboot, bevindt u zich midden onder de lokale bevolking en krijgt u een goede indruk over wat zich allemaal afspeelt op en langs de waterkant. Vervolgens bezoekt u China Town. Dit is een wereld op zichzelf. Onvoorstelbaar chaotisch, fietsen, handkarren en scooters krioelen in kleine steegjes door elkaar heen. Maar niemand die zich daarover druk zal maken. “Welcome to China Town”. U wandelt door de smalle straatjes en bezoekt ook de Chinese markt met zijn doordringende Aziatische geuren, honderden soorten kruiden, bijzondere etenswaar en tal van andere “snuisterijen”. Aansluitend nemen wij u mee naar de bloemenmarkt, de grootste in Thailand, die nooit sluit en dus 24 uur per dag geopend is. Vervolgens bezoekt u de Wat Pho, het grootste tempelcomplex van Bangkok en qua bezienswaardigheden nummer 17 op de wereldranglijst. Hier bezoekt u ook de enorme liggende boeddha met een lengte van 47 meter en hoogte van 15 meter. Wat Pho is tevens de bakermaat van de traditionele Thaise massage. Hier worden dan ook dagelijks lessen gegeven die om 5 uur in de ochtend beginnen. Vervolgens weer terug naar ons hotel. De rest van de dag is ter vrije besteding.
Overnachting in het Travelodge Sukhumvit 11 Hotel (hartje centrum).

​

Dag 14: Fietsen in Bangkok!

Een bijzonder populaire excursie is “Fietsen in Bangkok. Een stad met 18 miljoen inwoners en meer dan 6 miljoen voertuigen! Tijdens deze tour laten we u kennismaken met het ochtend ritueel van deze kleurrijke stad; de stad ontwaakt , de mensen haasten zich naar het werk en kopen nog even een ontbijtje bij één van de vele stalletjes langs de kant van de weg. We nemen een kijkje in de huiskamers van Bangkok, kleine optrekjes gebouwd aan de rand van een kanaal… het echte lokale leven van Bangkok. Na dit indrukwekkende eerste gedeelte, fietsen we naar de pier aan de oever van de Chao Praya rivier. Hier ligt onze longtail boot die ons met fiets en al naar de overkant zal brengen, het groene hart van Bangkok. Een overdadig groen gebied met zijn vele oude plantages. Het is moeilijk voor te stellen dat niet zo ver hier vandaan, aan de andere kant van de rivier de drukke wereldstad door raast, terwijl hier een serene rust heerst. We fietsen over de kronkelende verhoogde fietspaden, langs de tropische plantages en door kleine woongemeenschappen. We passeren kleine schooltjes en kinderen zwaaien ons vrolijk tegemoet. Verder zien we de typische Thaise huizen, palmen, bananen en nog veel meer. Een geweldige ervaring! De middag is ter vrije besteding.

Note! Voor deze excursie gaat u zelf ( heel eenvoudig ) naar het startpunt van de fietstocht. Uw gids zal u hierover verdere uitleg geven.

De middag is ter vrije besteding.
Overnachting in het Travelodge Sukhumvit 11 Hotel *** (hartje centrum).

​

Dag 15: Bangkok – Rotfai Talad – Drijvende Markt – River Kwai

Na het ontbijt verlaat u Bangkok en bezoekt u als eerste het zogenaamde Talad Rotfai Mekong” stationnetje. Hier loopt de spoorlijn dwars door een lokale markt. De spoorweg is dan ook helemaal dicht gebouwd met parasols, manden, kisten etc. Komt er een trein aan, dan worden de parasols snel afgebroken, de manden, kisten en karren aan de kant geschoven en de “Thaise Intercity” kan probleemloos passeren. Een prachtig, en voor onze begrippen, ongekend en fotogeniek schouwspel. Vervolgens gaat u verder naar Damnern Saduak waar u een bezoek brengt aan de nog grootst zijnde drijvende markt van Thailand. Het laatste stuk doen we per longtailboot zodat we al varend bij de markt zullen arriveren. Het is een prachtig en kleurrijk schouwspel om te zien hoe de trotse Thaise dames al varend hun koopwaar aan de man weten te brengen. In de middag gaat u aan boord van de beruchte “Death Railway Train” en maken we een anderhalf uur durende tocht over de “dodenspoorweg”. De tocht is een ware belevenis, zeker wanneer de trein zich schoorvoetend over het zogenaamde “bamboeviaduct” voort beweegt. Ook passeren we The Bridge On The River Kwai. Aansluitend transfer naar het nabij gelegen Royal River Kwai Resort * * * * voor overnachting.

​

Dag 16 River Kwai – Ratchaburi – Surathani – Khao Sok

We verlaten de River Kwai en rijden naar Ratchaburi. Hier nemen we de dagtrein richting zuiden en arriveren we in de middag in Surathani. Aansluitend transfer naar Khao Sok, een van de mooiste regenwouden van Z.O. Een deel van de natuur is hier nog zo goed als onaangetast en bijzonder indrukwekkend!
Overnachting in het Montania Lyfestyle Resort * * *.

​

Dag 17: Khao Sok

Een dag ter vrije besteding. Uiteraard heeft u de mogelijkheid om facalutief een excursie te maken in Khao Sok.
Overnachting in het Montania Lyfestyle Resort * * *.

​

Dag 18: Khao Sok – Koh Samui

We verlaten Khao Sok en vertrekken naar de pier waar we de ferry naar Koh Samui zullen nemen. Na aankomst transfer naar het dichtbij het strand gelegen Lamai Buri Resort Resort * * * , een leuk en gezellig resort met op een steenworp afstand winkeltjes, restaurantjes en het mooie zandstrand van Lamai. Hier zullen we tot dag 21 verblijven.

​

Dag 19: Koh Samui

Verblijf op Koh Samui.

​

Dag 20: Koh Samui

​

Dag 21: Koh Samui

Na het ontbijt eindigt het programma.